سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برترین دانش لا اله إلاّ اللّه است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

سرطان ریه گوی سبقت را از سرطان سینه گرفت

استقبال روز افزون زنان از سیگار موجب شیوع بی رویه سرطان ریه در آنها شده ، به گونه ای که درحال حاضر این سرطان جای سرطان سینه را درزنان گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز، رئیس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: آگاهی روز افزون زنان نسبت به پیشگیری و درمان سرطان سینه در چندسال اخیر باعث غلبه آنها براین بیماری شده به گونه ای که امروزه توانسته اند از شیوع این سرطان جلوگیری کنند.

غلام رضا حیدری افزود: امروزه افزایش بیماریهای ناشی از مصرف سیگار ازجمله سرطان مثانه، بیماریهای قلبی و عروقی، سکته های قلبی و سرطان حنجره به علت رشد فزاینده سیگار در 50 سال گذشته بود که با روندی کنونی تا ده الی بیست سال آینده آمار این بیماریها درکشور سرسام آورخواهد شد.

وی با اعلام اینکه درحال حاضربرای درمان سرطان ریه هیچ روش خوشحال کننده ای وجود ندارد، اظهار داشت: اکثر افراد سیگاری با این تفکر غلط که سرفه های شدید همراه با خلط به خاطر مصرف بالای سیگار است از زود مراجعه کردن به مراکز درمانی خوداری کنند و این مسئله تشخیص زودهنگام سرطان ریه را در این افراد با مشکل مواجه کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی تهران تصریح کرد:بیش از نود درصد از بیماران ریوی به خاطر مصرف سیگاربه این بیماری مبتلا شده اند و ده درصد از آنها به علت مواجه مستقیم با دود سیگار به بیماری ریوی دچار شدند.

حیدری ادامه داد:طبق تحقیقات انجام گرفته مشخص شد که سرطان ریه و بیماریهای انسداد مزمن ریه شامل برونشیت و آمفیزم بیشتر در اثر مصرف استنشاقی مواد مخدربه وجود می آید و این درحالی است که مصرف خوراکی و وریدی مواد مخدر باعث کاهش ایمنی بدن فرد معتاد و عفونت های ریوی می شود.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار دنیا، هفتاد و پنج درصد از بیماریهای ریه ناشی از مصرف دخانیات است، خاطر نشان کرد:نود درصد از سرطان ریه، هشتاد درصد از بیماریهای انسداد مزمن ریه و شصت درصد از بیماران مبتلا به آسم، حملات و حساسیت های تنفسی بر اثر مصرف دخانیات به وجود می آید.


  

مصرف روزانه 150 گرم گوشت فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس،خطر ابتلا به سرطان روده را 63 درصد افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  بنیاد جهانی تحقیقات سرطان اعلام کرد:

مصرف روزانه 150 گرم گوشت فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، خطر ابتلا به سرطان روده را 63 درصد افزایش می دهد.

150 گرم گوشت فرآوری شده معادل دو عدد سوسیس یا سه برش کالباس است.

به گفته محققان مصرف این گونه غذاها که جزو غذاهای  پرکالری نیز محسوب می شوند،سبب چاقی نیز می شود، که یکی از عوامل خطر ابتلا به سرطان است


  

پایگاه آگاهی رسانی محیط زیست ایران (زیستا): قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران گفت: میزان مصرف انرژی در ایران 70 میلیونی معادل یک کشور 850 میلیون نفری است.

به گزارش مهر، دکتر محمد عیدیان در دوازدهمین نشست تالار گفتگوی سبز با موضوع چالش های کاربرد انرژی های نو در مصارف عمومی با بیان اینکه انرژی حساسیت ویژه ای دارد، گفت: بر اساس اعلام مدیر بین الملل شرکت نفت ، در سال 80 ، 2/15 میلیارد دلار، در سال گذشته 8/87 میلیارد دلار و در 6 ماهه ابتدای امسال 9/43 میلیارد دلار انرژی مصرف کرده ایم.

وی افزود : میزان مصرف انرژی در کشور ما معادل یک کشور 850 میلیون نفری است و این در حالی است که جمعیت کشور ما 70 میلیون نفر است .

عیدیان با اشاره به اینکه مصرف انرژی تا سال 1400 در کشور ما در وضعیت هشدار دهنده ای قرار خواهد داشت، افزود: در سال چهار میلیون و 300 هزار بشکه نفت مصرف می کنیم و این میزان مصرف در مقایسه با تولید نفت به میزان 4 میلیون و 125 هزار بشکه بسیار زیاد است ، پس به طور قطع می توان گفت که در آینده روی انرژی نفت نمی توان حساب باز کرد.

قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران در ادامه اظهارداشت: در نیروگاههای موجود ، 50 هزار مگا وات نیروی نصب شده داریم و حدود 5/4 میلیارد لیتر گازوئیل، 8 میلیارد لیتر نفت کوره و 35 میلیارد متر مکعب گاز مصرف می کنیم، در حالی که راندمان تولید حدود 5/35 درصد است. 

وی خاطر نشان کرد: دانشمندان معتقدند 90 درصد انرژی مصرفی حاصل از سوخت های فسیلی را می توان از زمان استخراج تا مرحله نهایی صرفه جویی کنیم اما در تهران مثلا در مورد بنزین روزانه 15 میلیون لیتر مصرف می شود، در حالی که اگر مشکل احتراق سیلندر ماشین ها را برطرف کنیم 50 درصد صرفه جویی کرده ایم .

عیدیان با اشاره به اتلاف انرژی در زمان تولید اظهار کرد : در مرحله تولید انرژی نیز 8 درصد تلفات شبکه و 16 درصد تلفات توزیع داریم ، در حالی که کشور کره فقط 5/4 درصد اتلاف انرژی در این بخش دارد و در کل دنیا نیز حداکثر اتلاف 8 درصد انرژی پذیرفته شده است.

وی ادامه داد: چنانچه دولت حساب ارزی در بانک مرکزی باز کند و اختیار آن را به دست ستاد تبصره 13 بدهد و قانونی بگذارند که از محل صرفه جویی انرژِی بتوانند هزینه بهینه سازی نیروگاه ها و شبکه توزیع و انتقال را بپردازند ، اقدامی قابل انجام است و با محاسبه ای ساده در 8 سال برداشت از محل صرفه جویی می توان هزینه های کل پروژه ها را پرداخت کرد و در کنار آن ازتجارب سایر کشورها نیز استفاده کرد.

عیدیان با بیان اینکه بین قیمت نفت ، قیمت انرژی و مصرف ما پارادوکس وجود دارد ، افزود : 15 سال است که در دنیا استفاده از لامپ رشته ای منسوخ شده و لامپ های غیر حرارتی آمده است اما در این 15 سال به دنبال این موضوع نرفتیم ، در حالی که اگر لامپ کم مصرف را جایگزین کنیم 70 تا 75 درصد مصرف انرژی کاهش می یابد .

وی در ادامه گفت: به دلیل آن که مصرف انرژی در یخچال های ما برچسب مصرف انرژی A ندارد میزان مصرف در یخچال ها تا 5/2 برابر افزایش می یابد و به طور کلی میزان مصرف انرژی در ایران 6 برابر اروپاست.

قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران با تاکید بر این که با همکاری همه جانبه کاهش مصرف انرژی در کشور قابل انجام است ، افزود : در 6 ماهه ابتدای امسال با همکاری شهرداری و وزارت نیرو و کارهایی که در پارک ها و ساختمان های اداری انجام شد ، رشد مصرف به 9 دهم درصد رسید که این نشان می دهد که با هماهنگی های عمومی در جامعه می توان کارهای بزرگی را انجام داد.

عیدیان با بیان اینکه با اشاره به این که برگزاری محافل علمی می تواند نتایج ارزنده ای را در موضوعات مختلف داشته باشد، گفت: کشور ما سرشار از انرژی های مختلف است و فقط باید آنها را شناخت و به درستی از آن استفاده کرد.

منبع خبر : : پایگاه آگاهی رسانی محیط زیست ایران

87/9/23::: 8:10 ص
نظر()
  
  

کاربرد سیستمHACCP راهبردی نوین در کنترل کیفیت آب آشامیدنی 

 

نویسندگان: فلاح حیدرماه*محمد جوادمحمدی*حسین صفاری *جعفرقلی ایلبیگی*

امروزه بکارگیری روش های نوین کنترل کیفیت جایگاهی ویژه و ارزنده در سیستمهای خدمات عمومی و صنعتی ایفا می نماید. بسیاری از کشورها نیز به خوبی ضرورت اتخاذ سیاست های کلان برای پیشگیری از هر گونه ضایعه ای که منجر به اختلال در سلامت و نظم جامعه می شود را دریافته اند. بطوری که گزینش راهکارهای جدید و اصولی که منجر به کاهش صدمات و تامین سلامتی یا به عبارتی ارتقای رفاه ملی می شوند از استراتژیهای بنیادی مدیران ارشد سیستمهای اجرائی گردیده است. سیستم ( Hazard Analysis and Critical Control Points)  HACCP  یا به عبارتی "سیستم تجزیه و تحلیل خطر و کنترل نقاط بحرانی" یکی از روشهای کنترل و ارتقای کیفیت محصولات     می باشد که برای اولین بار در سال1971 به طور رسمی در کنفرانسهای بین الملی حفاظت مواد غذایی معرفی و مطرح گردید و پس از آن به  طور گسترده در صنایع غذایی کشور های پیشرفته به منظور شناسایی و کنترل خطرات ناشی از آلاینده های مختلف به کار گرفته شد. هدف اصلی و عمده سیستم HACCP شناسایی خطرات مرتبط با فرایندهای تولید از ابتدا تا نقطه مصرف با تکیه بر کنترل منبع اولیه و خام محصولات مورد پردازش  میباشد که منجر به تولید محصولات با کیفیت بالا و مطمئن خواهد شد.درسال 1996 سازمان بهداشت جهانی(WHO ) به عنوان بالاترین نهاد بین المللی درکنترل کیفیت آب، HACCPرابه عنوان ابزاری مطمئن در ارزیابی مخاطرات وسیستم های کنترل کیفیت آب آشامیدنی با تکیه بر تقدم شناسایی نقاط بحرانی وپیشگیری های اولیه نسبت به فرآیندهای تصفیه و انجام آزمایشات مختلف درسیستم های توزیع آب معرفی نمود. سیستم   HACCP همچنانکه به طور موفقیت آمیزی در کنترل کیفیت منابع آب شهر ملبورن استرالیا عمل نموده است می تواند در ارزشیابی و شناسایی آلودگی های متنوع سیستم های آب آشامیدنی نظیر آلاینده های میکروبی ، شیمیایی و راههای کاهش و حذف این گونه خطرات بدون نیاز به عملیات اجرایی مورد استفاده قرار گیرد. این مقاله ضمن بیان اهمیت و مزایای سیستم  HACCP به تشریح اصول و اجزاء سیستم ، نحوه اجرا و به کار گیری آن در کنترل منابع و سیستم توزیع آب آشامیدنی می پردازد


87/9/13::: 2:59 ع
نظر()