سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به نویسنده خود عبید اللّه بن ابى رافع فرمود : ] دواتت را لیقه بینداز و از جاى تراش تا نوک خامه‏ات را دراز ساز ، و میان سطرها را گشاده دار و حرفها را نزدیک هم آر که چنین کار زیبایى خط را سزاوار است [نهج البلاغه]

ستاد فوریت‌های سلامت محیط آماده پاسخگویی به مخاطرات محیط است

تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامیایران

اجتماعی. خدمات اجتماعی. خدمات بهداشتی درمانی

مدیر کل بهداشت محیط و حرفه و کار وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: هموطنان در ایام نوروز در صورت مشاهده هر گونه موارد غیربهداشتی در محیط می‌توانند با ستاد فوریت‌های سلامت محیط تماس بگیرند.

دکتر مصطفی غفاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:این ستاد که با هدف نظارت دقیق تر و به هنگام و مسوولیت پذیر در قبال مخاطرات موجود در محیط اعم از غیربهداشتی بودن مواد غذایی در رستوران‌های بین راهی ، اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی ،آنتن‌های مخابراتی و غیره تشکیل شده در کوتاه‌ترین زمان به شکایت‌های هموطنان پاسخ می‌دهد.

وی اظهار داشت : هموطنان در صورت مشاهده هر گونه تخلف و شکایت در زمینه بهداشت محیط می‌توانند به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی و یا با شماره 115تماس بگیرند.

غفاری گفت که این ستاد آماده هرگونه پاسخگویی و کمک رسانی در شرایط احتمالی حوادث غیرمترقبه است. وی با بیان اینکه در طرح بسیج سلامت نوروزی سال 87شش هزار کارشناس بهداشت محیط شرکت دارند،گفت : در طرح بسیج سلامت نوروزی سال گذشته از مجموعه بازدیدها 12هزار و 953مورد به عنوان متخلف به دادگاه معرفی شدند.

این مسوول در وزارت بهداشت افزود:دو هزار و 538محل غیربهداشتی تعطیل و از152هزار مواد غذایی نمونه برداری شد که از این تعداد هزار و 826مورد نامطلوب بود.

غفاری اعلام کرد: سال گذشته حدود 72تن مواد غذایی فاقد و غیربهداشتی کشف و معدوم و با هشت هزار و 800دست فروش و دوره گرد برخورد شد.

منبع:

http://www2.irna.com/en/news/view/line-9/8612270658144339.htm


  
  

 

تاریخچه بهداشت محیط در ایران

(به مناسبت یازدهم اسفند ماه روز ملی بهداشت محیط)

سازمان جهانی بهداشت (WHO) سلامتی را حالت کامل رفاه جسمی ،روحی و اجتماعی و نه فقط عدم بیماری یا ناتوانی تعریف کرده است، لذا بهداشت محیط همه عوامل محیطی موثر بر سلامتی انسان و هر بیماری با اتیولوژی محیطی را در برمی گیرد، بنابراین شامل علوم پزشکی ،بهداشت و حتی مسائل ژنتیکی نیزمی شود زیرا که بسیاری از عوامل محیطی باعث جهش ژنها شده و بعضی شرایط را برای انتقال بیماریهای ژنتیکی فراهم می آورند . بهداشت محیط بر عوامل بیماریزا و بیماریهای ناشی از آنها در سطح جامعه اشاره می نماید ،به عبارت دیگر در بهداشت محیط، جامعه جایگزین فرد بیمار شده و مورد مطالعه قرار میگیرد و اخیراً عوامل محیطی ناشی از فعالیتهای انسانی که منجر به فشارهای روحی می شوند از قبیل سر وصدا، ازدحام و شلوغی که مسائل مربوط به آنها زمانی از وظایف روانپزشکان و مهندسین شهرسازی بود در مباحث بهداشت محیط وارد شده است.

تاریخچه بهداشت محیط در ایران:

تا اواخر دوران قاجار هیچگونه نشانه ای از تشکیلات منظم و قانونی برای مدیریت امر بهداشت و درمان مملکت در دست نیست. سرتاسر کشور آماج یورشهای قحطی و بیماریهای واگیر دار بصورت اپیدمی بود. تنها تعدادی بیمارستان که اکثر آنها راخارجی ها اداره می کردند در گوشه و کنار مملکت وجود داشت. اولین قدم در راه تشکیل یک مرجع قانونی برای رسیدگی به سلامت مردم در کشور با تشکیل شورایی به نام هیئت صحیه (مجلس صحت) در محل دارالفنون برداشته شد و در سال 1300 وزارتخانه جدیدی بنام وزارت صحیه و فواید عامه تاسیس گردید. با تشکیل وزارتخانه و ادغام مجلس صحت با آن ،این مجلس به شورای عالی صحیه تغییر نام یافت و در سال 1305 اداره جدیدی به نام اداره کل صحیه عمومی مشغول به کار شد. باید دانست که در این سالها اکثرامور بهداشت شهری از قبیل نگهداری واداره شیرخوارگاه ها ، یتیم خانه ها و حمامهای عمومی جزءوظایف شهرداریها بود.در تاریخ 28/6/1320شمسی وزارت بهداری با تشکیلات جدید تاسیس گردید. در این سال امور بهداشت و درمان شکل قانونی یافت و برنامه هایی برای آن تدوین گردید. در سال 1332 اداره کل مهندسی بهداشت محیط وزارت بهداری تأسیس گردید و یکی از اهداف آن اجرای طرحهای توزیع آب سالم برای شهرها و روستاهای کشور بود که موفقیتهای زیادی بدست آورد و در سال 1342 بمنظور تأمین و تربیت نیروی انسانی دوره مهندسی بهداشت در دانشکده فنی و بهسازی محیط در بهداری شروع بکار نمود. شایان ذکر است در خرداد ماه 1334 قانون مربوط به مقررات پزشکی ، دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی تصویب گردید و در تبصره 12 ماده 39 آن اعلام نمود وزارت بهداری و شهرداریها مکلفند مراکزی که مواد دارویی و یا غذایی یا آشامیدنی می سازند یا می فروشند را بازدید و در صورت مغایرت با اصول بهداشتی اخطار صادر نمایند  ودر صورت تخلف برابر مقررات اقدام نمایند که از جمله وظایف بهداشت محیط اجرای قسمتی از قانون فوق بود. در تیر ماه 1346 قانون مواد خوردنی،آشامیدنی تصویب گردید. و در سالهای 1347 و 1354 مورد اصلاح قرار گرفت و دستورالعملهای لازم را در مورد ساخت، توزیع و فروش مواد غذایی و آشامیدنی تعیین و مجازات متخلفین مربوطه را نیز اعلام کرد. در خرداد سال 1367 قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت توسط مجلس شورای اسلامی تصویب گردید و بند 2ماده 1 وظایف بهداشت اعلام می دارد: تأمین بهداشت عمومی و ارتقاء سطح آن از طریق اجرای برنامه های بهداشتی خصوصاً در زمینه بهداشت محیط ، مبارزه با بیماریها، بهداشت خانواده ، مدارس و آموزش بهداشت از وظایف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد. بدیهی است که تا تاریخ فوق بهداشت محیط در سطح وزارتخانه تحت عنوان مدیریت بهداشت محیط فعالیت می نمود و سال 1367 با ایجاد سیستم های شبکه بهداشتی درمانی بعنوان یکی از اصول P.H.C انجام وظیفه می نماید و مسئولیت آبرسانی روستاها نیز از سال 67 به وزارت جهاد سازندگی واگذار گردید.

((آشنایی بابرخی وظایف بهداشت محیط ))

       هیأت محترم وزیران در جلسه مورخ 24/4/1371 بنا به پیشنهاد وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی در اجرای بند 2ماده یک قانون تشکیلات ووظایف بهداشت ، آئین نامه بهداشت بهداشت محیط را تصویب نمود.

تعریف بهداشت محیط : بهداشت محیط عبارتست از کنترل عواملی از محیط زندگی که به گونه ای روی سلامت جسمی ، روانی و اجتماعی انسان تأثیر می گذارند.

1- کنترل بهداشت آب آشامیدنی: بهداشت محیط به منظور حفظ سلامت و بهداشت مردم مکلف است کیفیت آب آشامیدنی عمومی را از نقطه آبگیری تا مصرف از نظر بهداشت تحت نظارت مستمر قرار دهد و سازمانها ، موسسات دولتی و خصوصی تامین کننده آب آشامیدنی عمومی موظف به رعایت همه ضوابط و معیارهای بهداشتی اعلام شده از طرف وزارت بهداشت بوده و باید همه اطلاعات لازم برای بررسی مورد یا موارد و تسهیلات بازدید از تأسیسات را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند.

2- کنترل بهداشتی اماکن عمومی: بازدید و بررسی وضعیت بهداشتی اماکن عمومی شامل اماکن متبرکه و زیارتگاهها ، زائرسراها ،هتلها ،  مسافرخانه ها ، آسایشگاههای سالمندان ، آزمایشگاهها، حمامها، حمامهای سونا ، استخرهای شنا،سینماها ، پارکها ، مراکز تفریحات سالم، باشگاههای ورزشی ، ترمینالهای باربری،ترمینالهای مسافربری ،توالتهای عمومی، گورستانها و ....

3- کنترل بهداشتی مراکز تهیه وتوزیع ،نگهداری و فروش مواد خوردنی ، آشامدنی و بهداشتی: این کنترل شامل کارخانه ها، کارگاهها ، سردخانه ها ، اماکن و واحدهایی که به گونه ای نسبت به تهیه و توزیع ، نگهداری و فروش مواد خوردنی، آشامیدنی و آرایشی اقدام می نمایند، می باشد.

4- کنترل مراکز بهداشتی درمانی : این کنترل شامل بیمارستانها ، درمانگاهها ، مطبها ، آزمایشگاههای تشخیص طبی، بخشهای تزریقات و پانسمان ، طب هسته ای ، فیزیوتراپیها، رادیولوژیها، مراکز کاربرد پرتوهای یونساز در پزشکی و ... می باشد.

5- کنترل مراکز آموزشی و تربیتی : این مراکز شامل مدارس ، آموزشگاههای تحصیلی ، حوزه های علمیه ، دانشکده ها ، پرورشگاهها ، مراکز تربیتی ، شبانه روزی ها ، ندامتگاهها ، مهدکودکها ، آمادگیها ، خوابگاههای مراکز آموزشی و ... می باشد.

6- بررسیهای لازم در مورد تأثیرات هوای استنشاقی و سایر موارد موثر بر انسان و ارائه توصیه های ضروری به مراجع زیربط جهت اقدام.

7- نظارت بر امر مبارزه با بندپایان ، جوندگان و حیوانات ناقل بیمارها:(مراجع ذیربط ملزم به رعایت دستورالعملهای بهداشت محیطی می باشند) بمنظور جلوگیری از آلودگی محیط به سموم و مواد شیمیائی روشهای مبارزه از طریق بهسازی محیط ارجح می باشد.

8- ارائه دستورالعملها و توصیه های بهداشتی لازم به شهرداریها در تنظیم روشهای جمع آوری ، حمل ونقل و دفع زباله شهر و سایر خدمات شهری

9- بهداشت محیط در روستاها از طریق خانه های بهداشت ضمن آموزش مردم و جلب همکاری بین بخشی در زمینه مسائل بهداشت محیطی از قبیل جمع آوری ، حمل و دفع زباله، دفع بهداشتی مدفوع، کود حیوانی، بهسازی معابر و جداسازی محل نگهداری دام وطیور از محل سکونت نظارت و پیگیری لازم را داشته و در جهت بهسازی منابع و کنترل کیفی آب آشامیدنی ، جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلابها ، کنترل اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع و فروش مواد غذایی اقدام می نماید.

گردآورنده:محمد جوادمحمدی-کارشناس بهداشت محیط


  
  

تهیه کمپوست از زایدات میوه و سبزی

راهکاری جهت دفع درسیستم مدیریت زایدات آلی زباله شهری

خبرگزاری موج - شیدا علمی

 بی توجهی به امر جمع آوری و دفع مواد زاید جامد در جامعه امروزی به علت کمیت و کیفیت گوناگون مواد، توسعه بی رویه شهرها، محدودیت های وضع شده برای خدمات عمومی در شهرهای بزرگ و عدم تکنولوژی مناسب باعث ایجاد مشکلات ویژه ای شده است که رفع آنها از طریق هماهنگی علم و تجربه درچارچوب یک مدیریت صحیح امکان پذیر است. برای ارزیابی و برگزیدن سیستم حمل و نقل و لوازم مورد نیاز مواد زاید جامد از جمله مدیریت، برنامه ریزی و طرح های جمع آور ی زباله، پی بردن به ترکیبات زباله از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
ارزیابی نوع زباله و امکان احتراق، دفن یا تهیه کمپوست ازآن با توجه به ترکیبات فیزیکی و شیمیایی زباله موضوع مهمی است که بدین ترتیب باید به آن توجه خاص شود. کیفیت کمپوست به ترکیب شیمیایی و اندازه موادی که برای تهیه آن بکارمی رود بستگی دارد.
همچنین بکارگیری روشهای تهیه بیو کمپوست از زایدات تفکیک شده از مبدا میوه و تره بار و زایدات سبز از استراتژی های بکارگرفته شده درزمینه بازیافت مواد قابل کمپوست درچارچوب برنامه های تولید زباله کمتر مورد توجه جهنیان قرار گرفته است.
در گزارش منتشره در فصلنامه آموزشی پژوهشی مدیریت پسماندها آمده است:کمپوست تهیه شده از زایدات مخلوط شهری به سبب داشتن عناصر سنگین زیاد، ایجاد آلودگی های زیست محیطی و اقتصادی و همچنین عدم وجود سیستم آن مدت زمانی است که منسوخ شده اعلام گردیده است.
کشورهایی مانند آلمان، اطریش ، هلند، سوئیس و فرانسه کارخانه های تهیه کمپوست از زایدات مخلوط شهری را به حالت تعلیق درآورده و یا در مراحل تبدیل آنها به تهیه کمپوست از زایدات گیاهی جدا شده از مبدا هستند. تولید گازمتان از زایدات میوه و سبزی نوعی دیگر از روش تصفیه آنها است.
نتیجه تحقیقات نشان داده است، که زایدات سوپرمارکت های
غذایی باعث تولید 64/0 مترمکعب بیو گاز در هر کیلوگرم ماده جامد شده است. استفاده از بیو کمپوست، EC، PH
، مواد آلی ، ازت و کربن خاک را افزایش و نسبت کربن به نیتروژن را متعادل نموده و مواد آلی و درصد ازت در گیاه را افزایش می دهد . با توجه به نتایج ارایه شده در جهان شناخت کمی و کیفی زایدات گیاهی در شهر تهران نیز مورد توجه پژوهشگران قرار گرفت که محدوده مطالعه در این پژوهش هشت میدان میوه و تره بار در مناطق 1، 2، 4، 6، 9، 13، 15 و 16 شهرداری بوده است که این میادین دارای 265 باب غرفه و 81 دستگاه کیوسک می باشد، که تولید زباله درمیادین
فوق در سال 81 مقدار 6/11 تن در روز محاسبه گردیده است .
بر اساس این گزارش ؛ از زباله های میادین مورد مطالعه نمونه برداری شد ، وآنالیز فیزیکی و شیمیایی این مواد در فصل زمستان سال 81 و تابستان سال 82 انجام گرفت.
گفتنی است، مراحل انتخاب نمونه از زایدات طبق دستورالعمل انجمن روش ها و مواد آمریکا
"ASTM" ( سازمان بازیافت و تبدیل مواد) مستقیما بصورت تصادفی انجام شد و میزان نمونه از زباله هرمیدان میوه و تره بار حدود دو هزار کیلوگرم بوده است.
گفتنی است؛ علت انتخاب دو فصل برای نمونه برداری و تجزیه فیزیکی و شیمیایی زایدات به این دلیل بوده که در فصل زمستان بطور طبیعی تولید انواع میوه و تره بار نسبت به تابستان کمتر و زایدات ناشی از فروش اینگونه اقلام در میادین و بازارهای روز در مقایسه با فصل تابستان در حداقل است ، لذا ارزیابی نمونه ها بصورت حداکثر و حداقل و محاسبه میانگین انجام شده است.
طبق این گزارش، سیستم جمع آوری و ذخیره سازی و حمل و نقل بدین ترتیب است که زباله های تولیدی حاصل از فروش اجناس که بیشتر مربوط به مشاغل میوه و تره بار فروشی می گردد، داخل سطل های پلاستیکی یا جعبه های شکسته میوه ریخته می شود و از داخل غرفه ها توسط عوامل پیمانکار بخش خصوصی و یا صاحبان مشاغل با گاری دستی جمع آوری می شود و به سمت ظروف غلطان که معمولا 16 مترمکعب گنجایش دارد برده شده و داخل آن ذخیره می شود. پس از پر شدن ظرف غلطان عوامل سازمان خدمات موتوری نسبت به حمل آن اقدام و زباله مربوط به نزدیک ترین ایستگاه خدمات موتوری انتقال می یابد و در آن محل با سایر زباله های شهر تهران مخلوط شده و سپس توسط کامیون های مخصوص بنام سمی تریلر به کارخانه کمپوست و یا مرکز دفع کهریزک برده می شود.
بررسی نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان می دهد، میانگین چگالی زایدات میادین میوه و تره بار مذکور 3/ 283 کیلوگرم بر مترمکعب بوده که در فصل زمستان کمترین مقدار چگالی مربوط به زایدات میدان جلال آل احمد و بیشترین مقدار مربوط به میدان بهمن می باشد. همچنین در فصل تابستان کمترین مقدار چگالی مربوط به زایدات میدان پیروزی و بیشترین مقدار مربوط به زباله میدان بهمن بوده است.
طبق این گزارش، میانگین درصد اجزای تشکیل دهنده زباله در میادین میوه و تره بار مذکوردر زمستان 81 و تابستان 82، در خصوص میوه و سبزی 35/84 درصد، شیشه 19/0 درصد، چوب 85/3 درصد، کاغذ و مقوا و کارتن 59/3 درصد، پلاستیک و پت 03/3 درصد، فلزات 19/0 درصد، استخوان و مواد پروتئینی 50/1 درصد، نان خشک 4/0 درصدو سایر نیز 35/2 درصد می باشد.
گفتنی است میانگین درصد مواد قابل کمپوست برای دو فصل 17/29 درصد و مواد غیر قابل کمپوست 83/7 درصد بدست آمده است.
این گزارش می افزاید؛ کمترین فایده تفکیک از مبدا این است که مواد اولیه دارای مواد ناخواسته بویژه فلزات سنگین کمتری است. مطالعات انجام شده در سال 1990 نیز روشن ساخته، تفکیک از مبدا برای تجهیزات فرآیند کمپوست بهتر از زایدات مخلوط شهری است . همچنین تفکیک از مبدا هزینه تاسیسات کارخانه کمپوست را نسبت به زائدات مخلوط شهری کم نموده وبر کیفیت کمپوست و بازاریابی آن می افزاید.
شایان ذکر است، اثرات مثبت تفکیک از مبدا بر روی کاهش فلزات سنگین و مقادیر آلاینده های شیمیایی در انواع کمپوست با آزمایش های مختلف کاملا شناخته شده است و نتایج مطالعات در کشور آلمان نشان می دهد مقدار کامیوم و سرب کمپوست مخلوط هشت برابر بیشتر از بیوکمپوست می باشد.
این گزارش حاکیست؛ سنجش کیفیت بیو کمپوست در مقایسه با کمپوست مخلوط به وسیله چند عامل صورت می گیرد که مهمترین آنها آلاینده های فیزیکی و شیمیایی و بویژه ترکیبات هیدروکربنه آلی و فلزات سنگین است . گفتنی است، یافته های بدست آمده وجود عناصر سنگین در بیوکمپوست تولید شده در شهر باواریای آلمان در مقایسه با کمپوست مخلوط در جه یک تولید شده در شهر تهران برتری مرغوبیت بیو کمپوست را نسبت به کمپوست مخلوط به خوبی روشن می سازد.
بر اساس این گزارش؛ دفع زایدات میادین میوه و تره بار باید به گونه ای صورت گیرد که با سایر زایدات شهری مخلو ط نشده و در کارخانه کمپوست بطورجداگانه به بیو کمپوست تبدیل شود.ضمن آن که اینگونه
پسماندها در زمره زایدات "پاک" قلمداد شده و دارای اجسام متفرقه نمی باشند و ضمنا عوارض جانبی تخریب سرندهای دوار موجود در کارخانه کمپوست را ندارد.
طبق این گزارش؛ با توجه به پژوهش های انجام شده در سایر کشورها تهیه بیوکمپوست از زایدات میائین میوه و تره بار وزایدات حاصل از فروش گلهای شاخه ای به مراتب از کمپوست مخلوط مرغوب بهتر بوده و آلاینده های فیزیکی از جمله، شیشه، پلاستیک، چرم و غیره را ندارد. همچنین عناصر سنگین و فلزات کمیاب در بیوکمپوست نسبت به کمپوست تهیه شده از زایدات مخلوط کمتر می باشد و برای استفاده در مراکز تولید و تکثیر نهال ، اصلاح و حاصلخیزی خاک و امور کشاورزی و باغبانی و پرورش گل مناسب تر می باشد .
در پایان گفتنی است؛ از زایدات میادین میوه و تره بار می توان در تغذیه دام یا تکثیر و پرورش قارچ خوراکی استفاده کرد.